همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

وقتی صحبت از درمان ناباروری به‌میان می‌آید، اغلب ما بیشتر به آزمایش‌های پیشرفته پزشکی، داروهای قوی و فناوری‌های جدید توجه می‌کنیم. با این حال، انتخاب غذاها و نوشیدنی‌های مناسب جهت افزایش توانایی باروری رویکرد خردمندانه‌تری از متدهای بالینی خواهد بود. نتایج یکی از تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد در زمینه ارتباط بین رژیم غذایی و باروری، نشان می‌دهد که برخلاف سایر مواردی که در کنترل شما نیست (مانند سن و ژنتیک) خوردن غذاهای خاص و اجتناب از بعضی غذاهای دیگر راهی است که می‌توانید برای کمک به عملکرد تخمک‌گذاری‌تان در پیش بگیرید؛ بدون اینکه از دارو و دستگاه‌های خاص استفاده کنید. اگر مدتی است که برای باروری تلاش می‌کنید،  این مطلب را بخوانید.                                                      

همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

آیا واقعا نابارور هستید؟


اگر بارها برای بارداری اقدام کرده اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید، لزوما به معنی ناباروری‌تان نیست. متخصصان معتقدند گاهی برخی افراد تصور می‌کنند نابارور هستند درحالی‌که واقعا این‌طور نیست. برخی افراد با آنکه به لحاظ قدرت باروری مشکلی ندارند، اما برای باردار شدن به فرصت بیشتری نیاز دارند تا آنجا که متخصصان بر این عقیده هستند که برخی زوج‌ها با گذشت زمان و کاهش استرس خود، صاحب فرزند خواهند شد.

 به‌علاوه متخصصان بر این عقیده هستند که اگر یک سال برای بارداری تلاش کرده و موفق نشده‌اید، می‌توانید نسبت به قدرت باروری‌تان تردید کرده و به فکر چاره باشید. به‌علاوه بسیاری از افرادی که بیش از یک‌سال برای بارداری اقدام کرده‌اند نیز با انجام روش‌های ساده (‌از‌جمله بهبود روش‌های ارتباط جنسی) باردار خواهند شد. در غیر این صورت و در زمان کمتر از یک سال، هنوز زمان برای بارداری دارید و با کاهش هیجان و استرس می‌توانید بچه‌دار شوید. ‌ناباروری یا کاهش قدرت باروری به دلایل مختلفی بروز می‌یابد، بنابراین درمان و روش‌های متفاوتی را هم به خود اختصاص می‌دهند. اگر نابارور هستید بهتر است قبل از هر چیز علت آن را پیدا کنید تا بتوانید بهترین و موفق‌ترین راه را برای حل این مشکل بیابید. 

 زیاد چاق و لاغر نشوید


مصرف مواد غذایی ناسالم (در حجم کم یا زیاد) به‌عنوان یکی از عوامل موثر بر ناباروری شناخته می‌شود. وزن بیش از اندازه کم  یا بیش از اندازه زیاد می‌تواند چرخه تولید‌مثل شما را با مشکل مواجه کند. همین مسئله باعث می‌شود که تنها به‌صورت مقطعی تخمک‌گذاری کنید یا اصلا تخمک‌گذاری نکنید. لازم است بدانید که تخمدان‌ها و سلول‌های چربی، سطح هورمون استروژن را کنترل می‌کنند.

 هورمون استروژن هم  بر روند تخمک‌گذاری اثر می‌گذارد. ماریا بیاسوچی ویانا، متخصص تغذیه و مشاور ناباروری، در این باره می‌گوید: «اگر بیش از حد لاغر باشید، ممکن است به اندازه کافی استروژن تولید نکنید و اگر اضافه‌وزن داشته و چاق باشید، ممکن است بیش از حد نیاز استروژن تولید کنید.» به گفته بیاسوچی ویانا، اولین قدم برای یک بارداری سالم داشتن وزن عادی است تا چرخه تولید‌مثل در وضعیت تعادل باشد. این متخصص تغذیه به زنانی که به او مراجعه می‌کنند، توصیه می‌کند که شاخص توده بدنی (BMI) خود را کنترل کنند. شاخص توده بدنی 19 تا 24 نشان‌دهنده یک وزن عادی و نرمال است. با این حال، ورزشکاران به علت برخورداری از توده عضلانی بیشتر، شاخص توده بدنی بالاتری دارند. به‌طور کلی، مقادیر پایین‌تر و بالاتر از این محدوده غیر‌عادی در‌نظر گرفته می‌شوند که اگر در چنین شرایطی قرار دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

روند تخمک‌گذاری را تقویت کنید

اگر مشکل وزن ندارید، اما نابارور هستید، بهتر است عادات غذایی خود را تغییر دهید تا از تغییرات احتمالی آن بهره‌مند شوید. 

اخیرا محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد یافته‌های مطالعات خود را که روی بیش از 18‌هزار زن در یک دوره 8‌ساله انجام گرفته بود، منتشر کردند. محققان در این مطالعات به‌دنبال آن بودند که ببینند آیا رژیم غذایی بر توانایی باردار شدن این زنان اثر می‌گذارد یا خیر.

یافته‌های به‌دست آمده از این مطالعات نشان می‌دهند زنانی که غذاهای حاوی چربی‌های ترانس، پروتئین‌های حیوانی و کربوهیدرات می‌خورند، در مقایسه با سایر زنان بیشتر دچار اختلالات تخمک‌گذاری می‌شوند. مشکلات تخمک‌گذاری در 20‌درصد از زنانی که به‌دنبال بارداری هستند، موجب ناباروی می‌شود.  محققان بر این باورند که اکثر این موارد با تنظیم یک رژیم غذایی سالم و تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری هستند. این یافته‌ها تنها مختص زنانی است که مشکلات تخمک‌گذاری دارند و تمام زنان نابارور را شامل نمی‌شود. با این حال، یافته‌های به‌دست آمده نکات کلیدی بسیاری را درباره رژیم غذایی موثر برای باروری دراختیار زنان قرار می‌دهد:

 تغییر منابع پروتئینی: به جای پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت گاو، گوشت خوک یا گوشت مرغ، از منابع حاوی پروتئین‌های گیاهی، مانند لوبیا و غلات پخته شده استفاده کنید. وقتی 5درصد از کل کالری‌های دریافتی از پروتئین‌های گیاهی باشد، خطر ابتلا به ناباروری ناشی از اختلالات تخمک‌گذاری به میزان 50‌درصد کاهش می‌یابد.

 مصرف فرآورده‌های لبنی با چربی بالا: هر‌قدر محصولات لبنی کم‌چرب کمتری مصرف کنید، بیشتر در‌معرض خطر ابتلا به ناباروری ناشی از تخمک‌گذاری قرار خواهید گرفت. سعی کنید هر روز یکی از محصولات لبنی کم‌چرب را با یک محصول پر‌چرب مانند شیر پرچرب جایگزین کنید.

 تا می‌توانید ویتامین بخورید: یافته‌های به‌دست آمده نشان می‌دهند زنانی که به‌طور منظم مکمل‌های آهن و مولتی‌ویتامین‌های حاوی فولیک‌اسید مصرف می‌کنند، کمتر دچار ناباروری ناشی از اختلالات تخمک‌گذاری می‌شوند، بنابراین ویتامین‌ها و املاح معدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ایجاد یک آشیانه امن و سالم برای نوزاد


بسیاری از زنان در انتخاب مواد غذایی بی‌پروا عمل می‌کنند، اما هیچ مشکلی برای باردار شدن ندارند. به‌همین ترتیب، بسیاری از زنان وعده‌های غذایی سالمی می‌خورند و در عین حال دچار ناباروری می‌شوند. سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا و متخصص تغذیه می‌گوید: «مشخص نیست که مواد غذایی مصرفی چه تاثیری بر شانس بارداری شما خواهند داشت. با این حال، اگر در تلاش هستید که باردار شوید، بهتر است یک رژیم غذایی سالم برای خود تنظیم کنید تا شانس بارداری‌تان به حداکثر برسد. یک رژیم غذایی سالم بدن شما را می‌سازد تا در زمان بارداری در بهترین فرم خود باشید.»  

اگر در تلاش هستید که مادر شوید، از مواد غذایی حاوی ویتامین‌هایB، E، و C بیشتر مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان کافی به بدن‌تان برسانید و گوشت بدون چربی و لوبیا مصرف کنید و از مصرف لبنیات بدون چربی غافل نشوید. غذاهای حاوی امگا 3 مانند ماهی سالمون برای شما بسیار مفید است و به بهبود رشد مغز و توسعه سیستم ایمنی بدن نوزاد هم کمک می‌کند. روی و آهن هم نقش مهمی در تکامل جنین دارد. با تغذیه مناسب می‌‌توانید خطر تولد نوزاد نارس را کاهش دهید و سلامت اورا تضمین کنید.

همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

دور این غذاها خط بکشید 


سوشی و ماهی‌های خام نخورید. به‌علاوه از خوردن ماهی‌هایی که حاوی جیوه هستند نیز خودداری کنید. شمشیر ماهی و کوسه از این دسته ماهی‌ها هستند که نباید آنها را مصرف کنید.

سلامت مردان در باروری

کولین مصرف کنید: ممکن است هرگز اسمش را نشنیده باشید، اما کولین یک ماده غذایی است که پتانسیل بالایی در کاهش نواقص ژنتیکی هنگام تولد دارد. این ماده غذایی تاثیر بسزایی بر عملکرد مغز دارد. با این حال بیشتر زنان به اندازه کافی کولین مصرف نمی‌کنند.

 بسیاری از ویتامین‌های دوران بارداری فاقد کولین هستند. زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و بین سبزیجات گل‌کلم بیشترین مقدار کولین را دارند. برای به‌دست آوردن کولین از خوردن این مواد غذایی غافل نشوید.

به مصرف چای و مکمل‌های گیاهی توجه داشته باشید: 

در گنجاندن ترکیبات گیاهی به رژیم غذایی خود، بیشتر مراقب باشید. برخی گیاهان مانند شیرین‌بیان، ساسافراس، جینسنگ و افدرا باید حتی‌الامکان از رژیم غذایی مادر در دوران بارداری حذف شوند. در مصرف چای هم اندازه و اعتدال را رعایت کنید. 

سلامت مردان نیز در باروری مهم است: 

مشکلات ناباروری در برخی موارد به‌دلیل وزن نامناسب یا رژیم غذایی ناسالم مردان رخ می‌دهند. 

ویتامین‌C و E، روی و فولیک‌اسید به بهبود سلامت اسپرم کمک می‌کنند. عواملی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف تفریحی مواد‌مخدر نیز بر تحرک اسپرم اثر منفی می‌گذارند.

مایعات زیاد بنوشید

اگر به اندازه کافی آب ننوشید، ترشحات جداره رحم (ترشحاتی که به اسپرم کمک می‌کنند تخمک هدف را پیدا کند) سست و غلیظ خواهند شد. این مسئله در‌مورد مایع منی در مردان نیز صدق می‌‌کند. مصرف آب می‌تواند در این باره کمک‌کننده باشد؛ آن‌قدر آب بنوشید که ادرارتان به رنگ زرد روشن در بیاید.

این بناهای تاریخی اسرارآمیز...

انسان هایی که هزاران سال پیش از ما می زیسته اند بناهای زیبایی ساخته اند. این بناها به قدری وسیع هستند که دانشمندان قرن درباره دلیل ساختنشان، کسانی که آن ها را بنا کرده اند و مهم تر از همه نحوه ساخت آن ها تحقیقات زیاده انجام داده اند تا به نتایجی برسند. دیدگاه های مختلفی در رابطه با این بناها وجود دارد. بدونیم لیستی از برخی بناهای اسرارآمیز تاریخی، جذابیت و رموز آن ها تهیه کرده است.

استون هنج، انگلیس

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

طبق افسانه ها این بنا توسط جادوگری به نام مرلین ساخته شده است. در واقع استون هنج سال ها پیش از زمان پادشاه آرتور بناشده. اما سوال اینجاست که چگونه در آن زمان توانسته اند این سنگ های وزین را از معدن سنگی که صدها کیلومتر فاصله داشته است به این مکان حمل کنند. هدف ساخت آن هنوز مشخص نشده است.



بعلبک، لبنان

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

این بنای قدیمی صدف ویرانه های شهری است که زمانی بسیار موفق بوده است. نکته ای که عجیب است این است که رومی ها تکنولوژی که بتواند این سنگ های چندین تنی را روی هم قرار دهد نداشته اند.



نیوگرنج، ایرلند

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

این بنا در قرن هفدهم کشف شده است اما تحقیقات درباره آن سه قرن پس از کشف آغاز شد. حفریات نشان داده اند که این نوعی چرخ دستی با قطر قابل توجهی است که قدیمی تر از اهرام مصر می باشد.باستان شناسان در وسط این اثر تاریخی مقبره ای یافته اند. پرتو نور تمام داخل این بنا را روشن می کند. بر اساس خرافات این مکان راهی است به شهر جن و پری ها.



گورهای باستانی دلمن قفقاز شمالی، روس

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

در سرازیری کوه ها خانه های کوچکی از سنگ های صاف ساخته شده اند. روی این سنگ ها حفره هایی قرار دارد که می توان آن ها را پوشاند. حقیقت شگفت انگیز در مورد این بنا نیز سنگینی سنگ ها می باشد که چندین تن هستند اما طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هیچ درزی در آن ها وجود ندارد. عمر این بناها ۵۰۰۰ سال است. برخی از این گورها خاصیت درمانی دارند.



معبد تیکال، گواتمالا

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

یکی از بزرگترین زیستگاه های تمدن مایا در این جنگل سبز مخفی شده است. استخرهای مصنوعی، زمین توپ بازی و قصرها. مرکز توجه در این بنا روی قصرهاست که میدان شهر را تشکیل داده اند. نظریه های مختلفی درباره علت ساخت این بنا وجود دارد: ساختمان های مذهبی، مراکز تحقیق، قبرستان ها و…دلیل نامگذاری آن هم نامشخص است اما نام مستعار دیگری هم دارد ” شهر صداها” حتی پچ پچ ها هم در این بنا می پیچد.



پترا، اردن

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

آشیانه ای به یادماندنی به ارتفاع ۹۰۰ متر بالای سطح آب در میان سنگ ها مخفی شده است. استادانی که این بنا را ساخته اند توانسته اند با صبر زیاد سنگ ها را به این شاهکار تاریخی تبدیل کنند.



سنگ های اسرارآمیز کاستاریکا

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

کسانی که این سنگ ها را کشف کرده اند معتقدند که درون آن ها طلا مخی شده است. برای این که توریست ها بتوانند از آن ها بازدید کنند آن ها را در میدان شهر قرار دادند. به خاطر حرکت دائمی آن ها نمی توان تاریخ دقیقی برای آن ها تعیین کرد. نظریه ای که می گفت آن ها از آب نشات گرفته اند درست نبود. اما این سنگ ها در واقع چه هستند؟ سمبل سیارات یا نشان مرزها؟



ارتش تراکوتا، چین

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

آرامگاه Qin Shi Huang مجسمه بیش از ۸۰۰۰ سرباز و اسب جنگی را در خود نگه داشته است. تمام آن ها یکجا توسط حاکم شهر بدون هیچ سنتی به خاک سپرده شدند. تمام این مجسمه ها از یکدیگر متفاوت هستند. بر اساس افسانه ای قدیمی این سربازها همراه با امپراطور به خاک سپرده شدند تا در دنیای پس از مرگ نیز همراه او باشند.



آنگکور وات، کامبوج

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

اروپائی ها تا قرن نوزدهم از وجود این معابد اطلاعی نداشتند. این معابد توسط مردم امپراطوری خمر ساخته شده است. این بنای تاریخی به حدی متراکم است که به سختی می توان درزهای آن را مشاهده کرد. سنگ های آن به شدت صاف و صیقلی هستند. این مجموعه معابد طوری ساخته شده اند که از هر سمت فقط سه معبد دیده می شود. منظره این بنا در روزهای بارانی بسیار خیره کننده است. نهر آب وسیعی که در آن جا هست آنگکور وات را تبدیل به جزیره ای در میان اقیانوس کرده است.



تیمبوکتو، مالی

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

طبق افسانه ها این شهر توسط مردی به نام بوکتو و خدایش تیم ساخته شده است. بوکتو شخصت مهمی در داستان های قرون وسطی می باشد. بوکتو به همراه گروهی از جنگجویان جهت تسخیر شهر آفریقایی الدورادو عازم جنگ می شوند و تا زمان برگشت فرانسویان شهر آن ها را به اشغال در می آورند.  اکنون انسان های زیادی که عاشق ماجراجویی هستند مجذوب معماری منحصر به فرد مساجد این شهر شده اند.



مجسمه های جزیره ایستر، شیلی

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

مجسمه های عظیم موآی در ساحل اقیانوس آرام می باشند. این مجسمه ها از مکانی به مکان دیگر انتقال یافته اند. این مجسمه ها روی سکوهای انجام تشریفات قرار دارند که وزنشان از خود مجسمه ها سنگین تر است. انسان هایی که می توانستند تحوه جا به جایی این مجسمه ها را نسل به نسل منتقل کنند توسط تاجران برده سال هاست که مرده اند. تنها یک راه برای کشف معمای این جزیره باقی مانده است نگاه کردن به این مجسمه های خاموش و هنوز هم کسی نمی داند که چگونه از این مجسمه ها استفاده می کردند بناهای تاریخی اسرارآمیز



مجسمه ابوالهول در جیزه، مصر

12 بنای تاریخی اسرارآمیز

این مجسمه غول آسا در وسط بیابان شاید یکی از بزرگ ترین رازهای زمان باشد. اعتقادها بر این است که این مجسمه توسط فراعنه ساخته شده است. بدن این مجسمه که مشابه بدن شیر است دارای خطوطی است که ممکن است در اثر سیل ایجاد شده باشند. داخل این مجسمه عظیم اتاق هایی وجوددارد. مقامات مسئول هرگونه تحقیق در این اثر تاریخی را منع کرده اند.

با سئول؛ هوشمندترین شهر جهان آشنا شوید!

از بسیاری جهات شهر سئول را می‌توان هم به‌عنوان نقشه و راهنمایی برای چگونگی نحوه توسعه یک شهر هوشمند و هم یک پتری دیش یا بستری برای پیاده‌سازی و آزمایش انواع تکنولوژی جدید در نظر گرفت. تقریباً تمام جوانب زندگی در شهر سئول با تکنولوژی هدایت می‌شوند؛ از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی یکپارچه گرفته تا سیستم اخطار اضطراری دولت.

با سئول پایتخت کره جنوبی؛ هوشمندترین شهر جهان آشنا شوید!

شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت، سیسکو و ال‌جی تنها چند نمونه از شرکت‌هایی هستند که در پایتخت کره جنوبی به گسترش تکنولوژی کمک می‌کنند. این یک پروسه‌ی همیشه در حال تحول است و اگر روزی ایده‌ای برای تکنولوژی یک شهر هوشمند به ذهنتان رسید، احتمال آن وجود دارد که سئول قبلاً آن را انجام داده باشد.

بااینکه شاید مقایسه قابلیت‌های هوشمند یک شهر با دیگری کار دشواری باشد، امروز به بررسی چند مثال از سئول می‌پردازیم که ممکن است آن را به هوشمندترین شهر جهان تبدیل کند.

دستگاه‌های هوشمند در همه‌جا وجود دارند

بنا به گزارشی که در سال 2013 تهیه شد، سئول سابقه کمک به ساکنانش در دسترسی به تکنولوژی را دارد. سئول در سال 2012 شروع به توزیع دستگاه‌های دست‌دوم به خانواده‌های کم‌درآمد و دیگر افرادی که به این دستگاه‌ها نیاز داشتند کرد. شهروندان با کم شدن مالیات بین 50 تا 100 دلار به ازای هر دستگاه، به بخشیدن دستگاه‌های قدیمی خود در هنگام خریدن دستگاه‌های جدید تشویق می‌شدند.

سئول از سال 2009 به ارائه دوره‌های آموزشی درباره تکنولوژی‌های هوشمند مصرف‌کنندگان مشغول بوده است. مسئول هزینه و اجرای این آموزش‌ها خود شهر بوده و از طریق مؤسسات آموزشی خصوصی دوره‌ها را برگزار کرده است. این دوره‌ها مهاجران، افراد کم‌درآمد و سالخوردگانی که برای اولین بار از دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کردند را هدف گرفته بود. از سال 2009 تا 2011 میلادی 47000 نفر جذب این کلاس‌ها شدند. بااینکه در کلاس‌ها هنوز به آموزش مراحل اولیه از تکنولوژی هوشمند پرداخته می‌شود، قرار است که در آینده مهارت‌های پیشرفته‌تری را به افراد آموزش دهد تا آن‌ها بتوانند ابزار لازم برای بهبود سرویس‌های هوشمند سئول را در اختیار داشته باشند.

جاده‌هایی که دوباره شارژ می‌کنند

OLEV یا تکنولوژی خودروهای الکتریکی آنلاین، به خودروها اجازه شارژ شدن از طریق جاده را به‌صورت وایرلس می‌دهد. زمانی که یک اتوبوس در کنار یکی از سطوح شارژ کننده حرکت می‌کند، انرژی‌ای که از کابل‌های الکتریکی که در زیر سطح جاده دفن شده‌اند می‌گذرد، یک میدان الکتریکی ایجاد می‌کند.

با سئول پایتخت کره جنوبی؛ هوشمندترین شهر جهان آشنا شوید!

یک دستگاه گیرنده در پایین زیرساخت OLEV قرارگرفته که این میدان‌ها را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. معمولاً طول کابل‌های انرژی بین 5 تا 15 درصد کل جاده است و به‌این‌ترتیب تنها باید قسمت‌هایی از جاده را با این کابل‌های جاسازی‌شده بازسازی کرد.

سرویس امنیتی u-Seul

سرویس امنیتی u-Seul از فروردین سال 87 آغاز به کار کرد. این سرویس، سرویس‌های مکان و تکنولوژی دوربین‌های مداربسته را باهم ادغام می‌کند تا به مقامات و افراد خانواده کودکان، معلولان، سالخوردگان و بیماران مبتلابه آلزایمری که همگی به صورت داوطلبانه به دستگاه‌های هوشمند مجهز و به شرایط اضطراری دچار شده‌اند، اطلاع دهد. اگر صاحب دستگاه یک محل تعریف‌شده‌ی امن را ترک کند یا دکمه اضطراری را فشار دهد، یک هشدار اضطراری به پشتیبانان، پلیس، آتش‌نشانی و مراکز کنترل دوربین مداربسته ارسال می‌شود.

حکومت باز و اطلاعات عمومی

استراتژی حکومت باز سئول به ایجاد حکومتی شفاف و تشویق ارتباطی گسترده بین حکومت شهر و شهروندانش می‌پردازد. شهروندان و بخش خصوصی به‌صورت پیوسته به استفاده از اطلاعات اداری شهر تشویق می‌شوند تا فرصت‌های شغلی و کسب‌وکار جدید را آشکار کنند. فرمانداری شهر در اسفندماه سال 86 با استفاده از جی‌پی‌اس‌های جاسازی‌شده درون گوشی‌های هوشمند، شروع به ارائه اطلاعات اطراف هر شخص در نقشه کرد.

قابلیتی که اطلاعاتی درباره مکان‌هایی دارای وای‌فای رایگان، تسهیلات مناسب برای معلولان، ابزار صدور گواهینامه بدون دخالت کارمندان، سرویس‌های بهداشتی و مراکز ساخت‌وساز را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

همچنین یک مرکز تماس Dasan هم به‌صورت 24 ساعت هفته برای استفاده گردشگران وجود دارد. این یک آژانس دولتی است که تمام سؤالات مربوط به سرویس‌های شهری را پاسخ می‌دهد. شهروندان هم می‌توانند سرویس‌های عمومی و خدمات رفاهی را در هر زمان که بخواهند از طریق اینترنت رزرو کنند.

Eunpyeong u-city

Eunpyeong u-city یکی از بخش‌های شهر سئول است که می‌توان آن را مثالی از یک منطقه هوشمند دانست. این بخش نتیجه یک پروژه 7 ساله است که در سال 2011 میلادی کامل شد و 45000 نفر را در زمینی به‌اندازه 862 جریب اسکان داد.

شهروندان Eunpyeong برای استفاده از سرویس‌های هوشمند شهر به اینترنت خصوصی یا دستگاه‌های هوشمند نیاز ندارند و به‌جای آن اطلاعات کاربردی را از دستگاه‌های هوشمندی که به دیوار اتاق نشیمنشان آویخته شده دریافت می‌کنند. جهت تأمین امنیت ساکنان، دوربین‌های مداربسته هوشمند در گوشه هر خیابان نصب‌شده که می‌تواند به‌صورت خودکار متجاوزین به ملک خصوصی افراد را تشخیص دهد.

لامپ‌های با تکنولوژی بالای خیابان‌ها، مصرف انرژی را کاهش داده و دسترسی به اینترنت وایرلس رایگان را برای ساکنان ممکن می‌کند. سرویس u-Green این شهر متشکل از شبکه‌ای از حسگرها است. این حسگرها عواملی نظیر کیفیت آب یا هوا را سنجیده و این اطلاعات را مستقیماً به دستگاه‌هایی که در مکان‌های عمومی یا دیوار نشیمن خانه‌ها نصب‌شده‌اند، منتقل می‌کند.

مغازه‌های مجازی


زنجیره خرده‌فروشی بین‌المللی Tesco از سال 2011 میلادی در سئول فروشگاه‌های مجازی داشته است. محصولات درست همانند مغازه‌های سنتی چیده می‌شوند.

با سئول پایتخت کره جنوبی؛ هوشمندترین شهر جهان آشنا شوید!

قفسه‌ها مجهز به کد QR هستند و رهگذران می‌توانند آن‌ها را با گوشی خود اسکن کرده و قبل از رسیدن قطار سبد خریدی را تنها در چند دقیقه بسازند. اگر قبل از کامل شدن سبد خرید قطار برسد، می‌توان بدون عکس‌ها و کدها به خرید ادامه داد.

شیائومی، ارزشمندترین استارت آپ جهان

پشت هر شرکت موفقی، مردانی بزرگ صف کشیده اند. شیائومی هم از این قاعده مستثنی نیست و دلیل موفقیت عجیب و غریبش را باید از مدیران ارشد آن جویا شد. «لی جون»، مدیرعامل و بنیانگذار شیائومی، پیش از راه انداختن این شرکت، سرمایه گذار و کارآفرینی موفق بود. «هوگو بارا»، مدیر فروش شیائومی، پیش از پیوستن به این شرکت، مدیر محصول اندروید در گوگل بود. 

«لیوده»، مسئولی اکوسیستم تولید محصول شیائومی هم استاد طراحی صنعتی بود. شیائومی سرعت رشد خیره کننده ای داشته است و توانسته ظرف پنج سال به شرکتی 45 میلیارد دلاری تبدیل شود و بیش از 160 میلیون کاربر جذب کند و پس از فتح بازار چین، وارد بازار کشورهای دیگر شود. در این گزارش کوشیده ایم از لا به لای صحبت های این سه نفر به چگونگی پدید آمدن چنین شرکتی پی ببریم. شرکتی که به نظر می رسد تازه در ابتدای راه است.

در اردیبهشت ماه 1391، شیائومی دامنه «Mi.com» را به قیمت 3.6 میلیون دلار در راستای جهانی سازی شرکت خرید. (نه فقط به این دلیل که تلفظ «Mi» برای خارجی ها بسیار ساده تر از تلفظ Xiaomi است.) این در حالی است که لی جون (Lei Jun) بنیانگذار شیائومی، نمی خواهد شیائومی را به عنوان تولیدکننده دستگاه های باکیفیت معرفی کند: «شیائومی را به عنوان شرکتی در نظر بگیرید که می خواهد انواع نوآوری ها را در اختیار همه بگذارد. 

تاکید ما روی محصولات باکیفیت به این دلیل است که در دوران نوآوری های جدید جهان فناوری، بتوانیم سبک زندگی دیجیتال مدرنی را برای همه ایجاد کنیم. این نوع سبک زندگی فقط با تولید گوشی، تبلت، تلویزیون و روتر ایجاد نمی شود. ما روی استارتاپ هایی سرمایهگذاری می کنیم که بتوانند به نوعی اکوسیستم شکل بدهند. این استارتاپ ها محصولات بسیار متنوعی را تولید می کنند که در Mi.com به فروش می رسند. طیف گسترده ای که از پاوربانک گرفته تا گجت های پوشیدنی و تصفیه کننده هوا را شامل می شود. به این ترتیب صدها محصول داریم که در کنار یکدیگر، یک نوع سبک زندگی ایجاد می کنند.»

شیائومی، ارزشمندترین استارت آپ جهان

لی جون تلاش می کند باور کپی کاری چینی ها از روی دست غربی ها را زیر سوال ببرد: «نوآوری های بسیاری در چین وجود دارد که گمان می کنم غربی ها هنوز سراغشان نرفته اند. وی چت (WeChat) را در نظر بگیرید. غربی ها وی چت را یک اپ پیام رسان در نظر می گیرند، ولی این اپ به پلتفرمی از ترکیب بازی، پرداخت آنلاین و خدمات اینترنتی تبدیل شده است. 

شیائومی تولیدکننده گوشی هوشمند است، اما ما یک شرکت تجارت الکترونیک (Mi.com سومین سایت تجارت الکترونیک چین است) و ارائه دهنده خدمات تحت وب نیز هستیم و حتی بازی هم منتشر می کینم.» لی جون می گوید ده سال پیش به این نتیجه رسیده که آینده، دوران اینترنت همراه خواهدبود. آقای جون می گوید: «زمانی که نخستین آیفون و گوشی هوشمند اندرویدی بسازم.» گوشی هوشمندی که سیستم عامل متفاوتی داشته باشد و کاربران بتوانند پیشنهادهایی برای بهینه سازی آن بدهند و این بهینه سازی ها در قالب به روزرسانی های هفتگی ارائه شود. 

پیشنهاد طلایی
لی جون بعد از ثبت شیائومی، هفت نفر را استخدام کرد تا شیائومی را شکل دهند. آقای لیوده (LiuDe) یکی از آن هفت نفر است. لیوده که مدرس طراحی صنعتی بوده، می گوید: «پایه گذاران شیائومی غریبه هایی بودند که از جاهای مختلفی مانند گوگل، موتورولا و کینگ سافت می آمدند. وقتی برای اولین بار لی جون را دیدم، درباره پتانسیل خوب گوشی های هوشمند گفت و از من خواست به او بپیوندم . درخواستش را رد کردم. و یک ماه آینده را به فکر کردن درباره این موقعیت واقعا بزرگ گذراندم.» 

لیوده اکنون رییس بخش اکوسیستم محصولات شیائومی است. بخش او 70نفر کارمند دارد و مسئول تمام لوازم جانبی هایی است که در «Mi.com» به فورش می رسد. محصولاتی مانند دوربین «Yi» که با گوشی هوشمند کنترل می شود، دستبند مخصوص «Mi» (که ماهانه یک میلیون عدد از آن به فروش می رسد)، پاوربانک می، تلویزیون 60 اینچی و خرگوش «Mi» (که در سال 2014 دو میلیون عدد فروش داشته است). همچنین مسئولیت طراحی ویترین 22 فروشگاه شیائومی در چین، هنگ کنگ و تایوان به عهده همین بخش است. خود شیائومی فقط گوشی هوشمند، تبلت، ست تاپ باکس و روتر تولید می کند. همه چیزهای دیگری که در «Mi.com» به فروش می رسد، تولید شرکت های مستقلی است که شیائومی بین 100 تا 500 هزار دلار در آنها سرمایه گذاری کرده است. 

لیوده می گوید: «ما 600 محصول می فروشیم. اگر می خواستیم به تنهایی همه اینها را تولید کنیم، به 20 هزار نفر نیرو نیاز داشتیم، ولی الان فقط هشت هزار نفر نیرو داریم. در دو سال گذشته 600 استارتاپ را بررسی و روی 54 موردشان سرمایه گذاری کرده ایم. ما به آنها کمک می کنیم محصول خودشان را تعریف کنند، از نام تجاری ما بهره بگیرند و از زنجیره تامین و شبکه فروش ما استفاده کنند. این استارتاپ ها نیروهای ویژه ما هستند و ما نقش فرماندهی را برعهده داریم.»

شیائومی، ارزشمندترین استارت آپ جهان

استارتاپ باز
به گفته لیوده تصمیم گیری درباره سرمایه گذاری روی استارتاپ ها به عهده 20 نفر مهندس است، نه متخصصان سرمایه گذاری تصمیم گیری ها هم معمولا ظرف یک جلسه انجام می شود. لیوده ادامه می دهد: «سرعت عمل ما بسیار سریع تر از سرمایه گذاران سنتی است. برای سرمایه گذاری روی نوآوری ها در حوزه فناوری های پیشرفته از مدلی کاملا جدید استفاده می کنیم. بسیاری از سرمایه گذاری های ریسک پذیر روی نرم افزارها و شرکت های اینترنتی انجام می شود، نه در حوزه سخت افزار. بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران، در حوزه سخت افزار، به تصمیم های شیائومی اعتماد می کنند و در این زمینه مسیر شیائومی را در پیش می گیرند.»

هرچند مهندسان شیائومی به هیئت مدیره استارتاپ ها ملحق می شوند، اما هرگز با تصمیم های صاحبان استارتاپ مخالفت نمی کنند. لیوده می گوید: «ما به رویاهای آنها احترام می گذاریم.» استارتاپ ها می توانند به 160 میلیون مشتری شیائومی دسترسی داشته باشند. «ZMI»، استارتاپ تولید پاوربانک، ظرف یک سال به یکی از بزرگ ترین فروشنده های پاوربانک در جهان تبدیل شد.

پلتفرمی از خروارها کاربر
هوگو بارا (Hugo Barra)، مدیر فروش شیائومی، می گوید ارزش واقعی شرکت های اینترنتی چینی در «داشتن خروارها کاربر» آنست، حتی اگر در ابتدای کار این کاربران درآمد قابل توجهی عاید شرکت نکنند. این مدلی است که برخی شرکت های غربی می بایست از آن بهره ببرند: زمانی که «ای بِی» (eBay) برای فعالیت فروشندگان هزینه ای در نظر گرفت، «علی بابا» (Alibaba) تراکنش ها را رایگان اعلام کرد تا بتواند با سرعتی بالا کاربران را جذب کند. سپس از پایگاه عظیم کاربرانش استفاده کرد تا محصولات سودآوری مانند «علی پِی» (Alipay) ارائه کند. در همین زمان درآمد ای بی رو به کاهش بود. 

هوگو بارای 39 ساله می گوید: «با وجود محصولات متنوعی که می فروشیم، تنها چیزی که امروز برای ما اهمیت دارد پلتفرم اینترنت همراهمان است. فروش گوشی اهمیتی برای ما ندارد، بلکه می خواهیم تا جای ممکن کاربر جذب کنیم. سپس می توانیم کسب و کار تولید بازی، تولید محتوای ویدئویی، پخش فیلم و انتشار موسیقی و خبر و غیره راه بیندازیم. معمولا تصور می شود شیائومی یک گوشی ساز است، ولی ما درواقع یک شرکت اینترنتی هستیم.»

شیائومی، ارزشمندترین استارت آپ جهان

تفکر اینترنتی
هوگو بارا استراتژی خاص شیائومی در ایجاد پلتفرم و حرکت به سمت درآمدزایی را «تفکر اینترنتی» می نامد و می گوید برخی شرکت های غربی هم تفکر اینترنتی را به کمال رسانده اند. او شرکت «Uber» (شرکتی که در حوزه حمل و نقل آن لاین کار می کند) و تیم اندروید گوگل را مثال می زند. بارا ادامه می دهد: «آدم هایی مانند لی جون اندیشه هایی بدون حد و مرز دارند. شیوه اینها برای ایده پردازی، اجرا و بزرگ کردن ایده ظرف دو هفته، واقعا باورنکردنی است. با توجه به ظرفیت تولیدی که اینجا وجود دارد، چین در زمینه لوازم الکترونیکی مصرفی به کشوری پیشرو تبدیل خواهدشد. آن هم نه فقط در تولید، بلکه در خلاقیت و نوآوری.»

اگر بخواهید تفکر اینترنتی را در حوزه لوازم الکترونیکی مصرف کنندگان پیاده کنید، دو نکته حیاتی وجود دارد: تمرکز و مقیاس. هوگو بارا توضیح می دهد: «در شیائومی فقط یک مدل از هر محصول را تولید می کنیم. به این ترتیب با وجود هزینه بالای مرحله تحقیق و توسعه، قیمت تمام شده محصول نهایی بسیار کمتر از محصولات مشابه است و از آنجا که مقیاس تولیدمان بسیار بالاست، هزینه تولید به مرور زمان پایین تر می آید. جامعه کاربران برای ما بسیار مهم است و در چنین رویکردی نمی شود آنها را نادیده بگیریم. هیچ استراتژی بازاریابی ای نمی تواند جایگزینی برای چنین جامعه ای از کاربران باشد.»

وقایع نگاری یک موفقیت
آرشیو توئیتر شیائومی، وقایع نگاری رشد و توسعه شرکت است. در 27 آذر 1390، توئیتر شیائومی از فروش 100 هزار گوشی ظرف سه ساعت خبر داده است، در پنج اردیبهشت 1391، 150 هزار گوشی ظرف 15 دقیقه فروش رفته است و در 30 شهریور 1391، فقط چهار دقیقه طول کشیده تا شیائومی 300 هزار گوشی بفروشد! شیائومی در سال 2012، حدود 7.2 میلیون دستگاه گوشی فروخت و این رقم در سال 2014 به 61 میلیون دستگاه رسید و این شرکت به بزرگ ترین گوشی ساز چینی تبدیل شد. در سال 2015 هم فروش جهانی شیائومی به بیش از 70 میلیون گوشی رسید.

جنگل بامبوهای کوچک
یکی از استراتژی های اصلی شیائومی برای تولید محصول های جدید، تولید نکردن این محصولات است. شیائومی ترجیح می دهد به جای آنکه خودش به تولید گجت ها و سخت افزارهای جدیددست بزند، روی استارتاپ هایی که می خواهند چنین محصولاتی تولید کنند، سرمایه گذاری کند. سپس امکان استفاده از برند شیائومی و زنجیره فروش خود را در اختیار این استارتاپ ها قرار می دهد. اما چرا شیائومی استعدادهای درخشان را به خدمت نمی گیرد تا محصولات مورد نظر را در داخل شرکت تولید کند؟

شیائومی، ارزشمندترین استارت آپ جهان

اگر کارآفرینی در یک شرکت مستقل و کوچک باشید و زندگی حرفه ای تان به محصولی بستگی داشته باشد که تولید می کنید، آن وقت با شور و اشتیاق بیشتری سر کار می روید. ولی اگر سهام دار یک شرکت بزرگ باشید، چندان اهمیتی ندارد که محصول آن شرکت فروش خوبی دارد یا نه، در هر صورت ارزش سهام شما همیشه محفوظ خواهدبود.

شرکت «ZMI»، تولیدکننده پاوربانک، نمونه ای از استارتاپ هایی است که با سرمایه گذاری شیائومی رشد کرده است. این پاوربانک اکنون دومین پاوربانک محبوب جهان است. همه اینها به خاطر شیوه تولید و بازاریابی خاصی است که شیائومی آن را «تفکر اینترنتی» می نامد. در این شیوه کاربران به کمک محصولات خوب جذب می شوند و در نهایت به یک هوادار وفادار تبدیل می شوند. تعامل با آنها بیشتر و بیشتر می شود و در نهایت سیستم به سوددهی می رسید.

لیوده، رییس اکوسیستم محصول شیائومی می گوید: «شرکت های کوچک بسیاری سریع تر و چابک تر از ما می توانند حرکت کنند. شرکتی که دپارتمان های متعددی دارد به سختی می تواند این قدر چابک باشد و محصولاتی گوناگون تولید کند.

«AT&T» 70 سال پیشرو بود، اما سرانجام «IBM» از آن جلو زد. 20 سال بعد نوبت به مایکروسافت رسید تا از IBM سبقت بگیرد. ده سال بعد گوگل، مایکروسافت را پشت سر گذاشت و فیسبوک فقط ظرف چهار سال به اینجا رسیده است. شرکت های سنتی مانند درخت هستند و زمان زیادی طول می کشد تا رشد کنند. وقتی هم که می افتند، به سرعت می افتند. شیائومی بیشتر به جنگل بامبو می ماند. چون بامبوهای کوچک همواره و به سرعت در حال رشدند تا جای بامبوهای پیر را بگیرند. با سرمایه گذاری روی استارتاپ های کوچک، در اصل بامبوهای کوچک خودمان را پرورش می دهیم. اکوسیستم تولید محصول شیائومی شبیه یک جنگل بامبو است.»

منبع: وایرد، آوریل 2016

منوچهر آذری: پفک‌نمکی می‌فروختم وضعم بهتر بود!

نوچهر آذری یکی از چهره‌هایی است که هم صدایش برای مردم ایران سرشار از خاطره هست و هم تصویرش، اما او حالا مثل خیلی‌ها دل پری از این زمانه دارد. مهم نیست چه سالی دنیا آمده باشیم،‌یا حالا مشغول گذراندن کدام دهه از عمرمان باشیم،‌‌ مهم این است که هرکدام به شکلی خاطره‌ای از نسلی داریم که منوچهر آذری هم یکی از آن‌هاست. میزبان او در کافه خبر بودیم و پای حرف‌ها و خاطراتش نشستیم،‌ خاطراتی که هم شیرین است و هم تمامی ندارد.

منوچهر آذری: پفک‌نمکی می‌فروختم وضعم بهتر بود!
از علی حاتمی تا تختی

واقعیت این است که بعدازاینکه در سریال «هزاردستان» با مرحوم علی حاتمی کارکردم، فکر می‌کردم در گروهشان باقی می‌مانم و در بقیه کارهای زنده‌یاد هم ‌بازی می‌کنم. چون بعد از هزاردستان «سوته‌دلان» را ساختند و بعدازآن «مادر» را. یک کار نیمه‌کاره همه از ایشان باقی ماند که بعدها بهروز افخمی ادامه داد «زندگینامه غلامرضا تختی». یادم می‌آید تختی هر وقت اتفاق ناگواری برای کشور مثل زلزله یا سیل پیش می‌آمد، سر چهارراه جمهوری شخصاً می‌ایستاد و یک سینی مسی روی چهارپایه می‌گذاشت و پول برای مردم جمع می‌کرد.

من خاطرات علی حاتمی بودم

من در دوران بیماری آقای حاتمی و حتی بعد از فوت ایشان مرتب باخانم خوشکام (همسر زنده‌یاد حاتمی) در تماس بودم چون دو دانگ از سینمای جمهوری به نام خانم خوشکام بود دو دانگ به نام فردین و دو دانگ هم برای بنیاد سینما. قبل از اینکه سینما جمهوری آتش بگیرد، من گه گاهی به سینما می‌رفتم و عرض ادبی می‌کردم خانم خوشکام می‌دانست که آقای حاتمی من را دوست داشتند به من می‌گفت تو خاطرات آقای حاتمی هستی و گه گاهی که سر می‌زنی ما را خوشحال می‌کنی، با خانواده‌ات بیشتر به سینما بیا و به ماهم سر بزن.

خسرو شکیبایی نان رسان بود

شما بازی آقای اکبرعبدی را در فیلم مادر ببینید، بازی آقای محمدعلی کشاورز را ببینید، خانم رقیه چهره آزاد را همین‌طور، هیچ‌کس نمی‌تواند چنین کارگردانی بکند. من همیشه فکر می‌کردم بعد از سریال هزاردستان در همه آثار علی حاتمی بازی خواهم کرد اما نمی‌دانم چطور شد که در دو سه‌کاری که بعد از هزاردستان انجام داد دیگر از من دعوت به کار نکردند. حتی اگر یک نقش مثل همان نقش دربان را هم به من می‌دادند چون به ایشان اعتقاد داشتم و به ایشان احترام می‌گذاشتم حتماً باافتخار قبول می‌کردم. همیشه معتقدم مثل مرحوم حاتمی دیگر از مادر زاییده نخواهد شد.

البته هنرمندان بزرگ دیگری هم داریم مثل خسرو شکیبایی که دیگر در بین ما نیستند. من یک سکانس بسیار کوتاه در فیلم «عبور از غبار» بازی کردم که خانم پوران درخشنده کارگردان آن بودند من و مرحوم مهرپرور در این فیلم رل بنگاهی را بازی می‌کردم و آقای مهرپرور کتاب‌فروش بازی می‌کرد خسرو شکیبایی بسیار آدم نان رسانی بود می‌گشت ببیند کدام هنرمند قدیمی ست و پیش‌کسوت اما بیکار از وجود او استفاده کند. این خیلی کار ارزشمندی ست هنرمندان جوان ما الآن باید بیایند و یاد بگیرند. هنرمندان قدیمی ما مثل «نعمت گرجی» یا در سیاه‌بازی آقای «سعدی افشار» و امثال این‌ها آیا نباید در زمان حیاتشان بیشتر به آن‌ها رسیدگی می‌شد؟

از قله افتادیم به دره

من نمی‌گویم خدای‌نکرده نیازمندم من به هیچ‌چیز نیاز ندارم به خدا نیاز دارم و محبت مردم. می‌خواهم بگویم جوانان ما که در سینما و تئاتر و تلویزیون هستند و صاحب‌نام شده‌اند باید بدانند کسانی بوده‌اند که راه گشای این کار بوده‌اند، باید این‌ها را به هر وسیله‌ای که شده یک نقش کوتاه هم که شده به یاد مردم بیاورند و از این‌ها بخواهند که بیایند و کار کنند و باشند. حضور قدیمی‌ترها هم باعث خوشحالی خانواده‌هایشان می‌شود و هم برای خود آن هنرمندی که سال‌ها برای این مملکت زحمت‌کشیده می‌شود یک دل‌خوشی وامید به زندگی و زنده بودن. شما بگویید منوچهر آذری از کارگردانان می‌خواهد که یادی از هنرمندان قدیم که الآن در خانه‌هایشان هستند بکنید.

من خودم را هنرمند نمی‌دانم درست است که از بچگی کارم را شروع کردم در رادیو و تلویزیون و سینما هم کارکردم و سال‌ها آمدم و رفتم و صادقانه کارکردم و مردم را دوست داشتم و برای این کار زحمت کشیدم تا بالاخره چهار نفر من را شناختند همین‌طور بیخود بی‌جهت شناخته‌شده نشدم. خب الآن که بیکارم تمام برنامه‌های تلویزیون را رصد می‌کنم ببینم در این سریال چه کسی بازی کرده در آن‌یکی کی بازی کرده است من نمی‌گویم من باید در همه آن‌ها بازی کنم اما بد نیست جوان‌ترها گاهی هم از ما یا کنند. این اخلاق را پرویز پرستویی هم دارد خدا عمرش بدهد در سریال «آشپزباشی» با ایشان بازی کردم. با «محمدرضا هنرمند» دو جا همکاری داشتم یکی همین سریال «آشپزباشی» یکی «دزد عروسک‌ها» که نقش پلیس داشتم و فقط سوت می‌زدم.

منوچهر آذری: پفک‌نمکی می‌فروختم وضعم بهتر بود!
می‌خواهم بگویم جوان‌ترها باید از افرادی که سال‌ها عمرشان را برای هنر این مملکت گذاشته‌اند استفاده کنند الآن یک هنرمند قدیمی مگر چه‌کار می‌تواند بکند؟ من خودم ۴۰ سال رادیو کارکردم از داستان‌های شب آن کارکردم از برنامه‌های راه شب رادیو کارکردم من جزو کادر ثابت هماهنگی رادیو بودم وقتی شما و رادیو را شروع کردم و به صبح جمعه رسیدیم و با مرحوم نوذری رادیو را تکان دادیم و بعد دوبلورها به جمع ما اضافه شدند خدابیامرز مرحوم فرهنگ مهرپرور، کنعان کیانی، مهین دیهیم بود از دوبلورها خانم‌ها مهین برزویی خانم بهروان آقای علیرضا جاویدی، بیوک میرزایی و رضا عبدی و ... ما اکیپی بودیم که از اوایل انقلاب تا بعد از ۸ سال دفاع مقدس همیشه صدایمان روی آنتن بود و مردم‌، دوستمان داشتند.

 در زمان آقای ضرغامی ۱۲ سال آمدیم کار کردیم، حتی آقای ضرغامی گفت قله طنز رادیو برنامه «جمعه ایرانی» ست، اما الان ما از قله افتاده ایم ته دره طنز رادیو.

همین برنامه جمعه‌های ایرانی که آقای سعید توکل که سال‌ها برای آن زحمت کشید و سلامتی‌اش را برایش گذاشت. بعد از ۱۲ سال یک‌باره این برنامه قطع می‌شود شاید باورتان نشود مردم در خیابان من را تکه‌پاره کردند ازبس‌که پرسیدند آقا این برنامه چه شد چه اتفاقی برای آن افتاد؟ بدون این‌که به مردم توضیح بدهند این برنامه را قطع کردند البته در ابتدا به ما گفتند ۶ ماه برنامه قطع می‌شود و بعد از ۶ ماه دوباره برنامه پخش خواهد شد درصورتی‌که این‌یک صحبت ساختگی بود. بعد از یک هفته آقای احمدپور رئیس شبکه رادیو به ما گفت شما بیایید از آرشیو رادیو استفاده کنید، از آهنگ‌های مردم استفاده نکنید، جوک‌ها را تغییر دهید، صبح‌های جمعه راجع به صله‌رحم و این‌ها صحبت کنید ما حرفمان این بود که رادیو برنامه‌های دیگری ازاین‌دست داشت ما فقط جمعه‌ها ۹ تا ۱۱ می‌خواستیم برنامه متفاوت‌تر داشته باشیم. می‌خواهم بگویم ما که عمرمان را در رادیو گذاشته‌ایم حتی در طول ۸ سال دفاع مقدس که صدام می‌خواست کشور را بزند ما در رادیو در حال ضبط برنامه بودیم. از جبهه نامه‌های زیادی به ما می‌رسید که تشکر می‌کردند که شما مثل امداد غیبی به ما روحیه می‌دهید حالا ما کجاییم؟ یعنی ما چه گناهی کردیم چه خبطی کردیم؟

ما مردم را جمع می‌کردیم در ایوان شمس بدون اینکه وجهی از مردم بگیریم بچه‌ها دورهم بودند برنامه شادی تدارک می‌دیدیم. مردم صف می‌کشیدند. یک‌مرتبه برنامه قطع شد ۷۰ نفر گروه که شامل هنرپیشه‌ها، گوینده‌ها، نوازنده‌ها، خواننده‌ها، نویسنده‌های طنز این کار را از دست دادند. می‌خواهم سؤال کنم ما چه‌کار کنیم الآن؟ ما زندگی نداریم؟ ما خانواده نداریم؟ ما زن و بچه نداریم؟

از در بیرونمان کنند از پنجره تو می‌آییم

البته باید بگویم ما را از در بیرون کنند از پنجره می‌آییم داخل. چون دلمان با مردم است و مردم را دوست داریم. می‌خواهیم مردم این مملکت شاد باشند. الآن آقای توکل یک سایت اینترنتی با مجوز رسمی از وزارت ارشاد گرفته است. سایتی به نام «شاد شو»، برنامه ضبط می‌کنیم و از طریق این سایت پخش می‌شود. ما هم دیده می‌شویم، هم شنیده می‌شویم. مردم علاقه‌مند می‌توانند ما را در این برنامه دنبال کنند. همه بچه‌های «جمعه ایرانی» دورهم جمعیم حتی یک نفرمان هم کم نشده است.

پفک‌نمکی میفروختم وضعم بهتر از این بود

من از بچگی کارکردم اول انقلاب رادیو و تلویزیون برنامه‌ای نداشت زمانی که تلویزیون آمد یک تلویزیون خصوصی آمد. ثابت پاسال که کارخانه پپسی کولا را داشت فولکس‌واگن هم وارد می‌کرد ته خیابان الوند که الآن دفتر شبکه دو است برای این آقا بود. برنامه کودکی نبود آقایی بود به اسم حمید عاملی که برای بچه‌ها قصه می‌گفت که تعداد زیادی نوار قصه برای آن‌ها ضبط کرد و یک موسسه به اسم «سلام بچه‌ها» باز کرد. ما هم آمدیم با حمید عاملی کار کردیم و نوار قصه ضبط کردیم «الدوز و کلاغ‌ها» و ...

 بعد آقای ابراهیم زال زاده، موسسه‌ی فرهنگی هنری ابتکار را راه انداخت و ‌پیشنهاد داد که شبیه آن کار را انجام دهیم. برای شروع هم پیشنهاد داد که قصه‌ «خروس زری، پیرهن پری» احمد شاملو را ضبط کنیم، آن موقع پولی هم در کار نبود، به خاطر علاقه‌مان کار می‌کردیم الآن اگر بود این کار را نمی‌کردم پفک‌نمکی میفروختم وضعم بهتر از الان بود.

منوچهر آذری: پفک‌نمکی می‌فروختم وضعم بهتر بود!

من علاقه‌مند به کار بودم و با آقای زال زاده قرار گذاشتم؛ و بنابراین شد که نقش روباه را من به عهده بگیرم، در همان دفتر آقای زال زاده کار را ضبط کردیم فریدون اسماعیلی نقش خروس را می‌گفت. من با تار می‌خواندم کار این نوار حسابی گرفت. چون من ذاتاً ضربی خوان بودم. وقتی حمید قنبری که جری لوییس را دوبله می‌کرد، خواندن من را دید، حسابی تشویقم کرد. من قند در دلم آب می‌شد. خلاصه بعد از «خروس زری پیرهن پری»۶۰۰ تومان به من دستمزد دادند، شاید باورتان نشود همه مردم این نوار را برای بچه‌هایشان خریدند حتی در خارج از کشور.

من جا افتادم در نقش روباه و بعدها آقای مرتضی احمدی آمد روباه پینوکیو را خواند.

بعدازاین که مایکی دو نوار ضبط کردیم نوار قصه افتاد روی دور و شرکت‌های مختلف شروع کردند نوار قصه ضبط کردند.

رادیوی آن زمان از تلویزیون ال ای دی ارزشمندتر بود

از قبل از انقلاب برنامه‌ای بود به نام «شما و رادیو». آن موقع رادیو عظمتی داشت. مثل الآن نبود وزارت اطلاعات و رادیو هر دو در میدان ارگ بودند. رادیو برای خودش اعتباری داشت مثل الآن که می‌روی یک تلویزیون ال ای دی می‌خری ۵ میلیون آن موقع رادیو ارزشمند بود. آن زمان ما رادیو نداشتیم پدرم را تحت‌فشار می‌گذاشتیم باید رادیو بخری. یادم می‌آید رادیو ۳۰۰ تومان قیمت داشت خیلی بود ۳۰۰ تومان پدرم ۲۵۰ تومان حقوق ماهیانه‌اش بود. خوب یادم است با بابام رفتیم چهارراه استانبول یک رادیو مارک زنیت خریدیم. نمی‌دانید با چه سلام و صلواتی رادیوی برقی را به خانه آوردیم. مادرم رادیو را گذاشت روی طاقچه و یکپارچه قلاب‌بافی هم گذاشت روی آن. حتی رادیو نفتی هم داشتیم آن زمان با نفت کار می‌کرد. داستان‌های شب رادیو شب‌ها پخش می‌شد، برنامه‌های قصه‌های عامیانه هم بود می‌نشستیم پای رادیو. هر شب ۸ تا ۸.۳۰ جانی دالر گوش می‌دادیم قصه کارآگاهی بود که دنبال یک قتل می‌رفت. اولین جانی دالر پرویز بهادر بود، دومی پرویز بهرام بود و سومی را یادم نمی‌آید.